برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تنها ۱۲ درصد کوکان زیر ۶ سال ایرانی دندان پوسیده ندارند  

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تنها ۱۲ درصد کوکان زیر ۶ سال ایرانی دندان پوسیده ندارند  

ايرنا/ عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي درباره وضعيت بهداشت دهان و دندان درکودکان ايراني گفت: براساس آمارهاي ملي، کودکان زير ۶ سال در بدو ورود به مدرسه به طور متوسط داراي پنج دندان پوسيده هستند و فقط ۱۲ درصد از اين گروه سني پوسيدگي دندان ندارند.

دکتر محمدحسين خوشنويسان با اشاره به اهميت سلامت دهان ودندان در کودکان اظهار داشت: وجود پوسيدگي دندان از يک سو نشان دهنده مراقبت ناکافي دندان ها و از سوي ديگر نشان دهنده آينده اي نامطلوب ونگران کننده براي سلامت دهان در سال هاي آتي اين کودکان است. 

از سن ۶ سالگي رويش دندان‌ها شروع مي شود و به تدريج تا سن ۱۲ سالگي ۲۸ دندان دايمي جايگزين ۲۰ دندان شيري مي‌شوند.

عضو هيات علمي دانشگاه خاطرنشان کرد: در صورتي که هنگام رويش دندان‌هاي دايمي، دندان‌هاي شيري پوسيده وجود داشته باشد خطر انتقال ميکروب‌ها از دندان‌هاي شيري به دندان‌هاي دايمي وجود دارد، در اين هنگام چنانچه مسواک زدن و مراقبت روزانه به طور صحيح انجام نشود، امکان بروز پوسيدگي در دندان‌هاي دايمي افزايش پيدا مي‌کند.

وي تاکيد کرد: کمبود مراقبت‌هاي منظم روزانه در اين کودکان موجب گسترش پوسيدگي در دندان‌هاي دايمي خواهد شد.

 

بهداشت دهان و دندان کودکان ايراني درمقايسه با ساير کشورها

خوشنويسان به اين نکته اشاره کرد که تمامي کشورها در مقاطعي پوسيدگي وسيع دنداني را تجربه کرده اند ولي با پيشرفت علم واستفاده از روش‌هاي پيشگيري به تدريج موفقيت هاي چشم گيري در کنترل پوسيدگي در دنيا حاصل شده است.

وي گفت: پوسيدگي دندان با روش هاي علمي تجربه شده، قابل پيشگيري است، به طور مثال در کشورهاي اسکانديناوي بعضا شاخص سلامت دهاني بالاتر از ۱۴ بود اما  با استفاده از روش هاي پيشگيري مناسب وسال ها تلاش بي وقفه اين شاخص به زير يک رسيد ( شاخص DMFT هرچه به سمت صفرباشد به استانداردها نزديک است).

مدير گروه سلامت دهان و دندانپزشکي اجتماعي دانشگاه خاطرنشان کرد: پوسيدگي دندان هاي شيري معمولا به دليل عدم مراقبت اتفاق مي افتد و از آنجا که اغلب خانواده ها اين گونه فکر مي کنند که چون اين دنداها مي افتند، هيچ اقدامي براي ترميم يا معالجه آنها انجام نمي دهند.

خوشنويسان خاطرنشان کرد: با پيشرفت پوسيدگي وتخريب تاج دندان عفونت به لثه مجاور و عصب دندان رسيده و باعث درد مي شود در اين حالت تغذيه کودک مختل شده و تداوم اين وضع ممکن است رشد جسمي و روحي کودک را به تاخير بيندازد.

وي ادامه داد: معمولا کودکاني که داراي دندان هاي پوسيده هستند به خاطر زشتي دندانها مورد تمسخر ديگران قرار گرفته وگوشه گير مي شوند و از جمع هم بازي ها کناره گيري مي کنند، بنابراين کاملا واضح است که تا چه حد پوسيدگي دندان مي تواند تاثير منفي در کيفيت زندگي کودکان داشته باشد.

خوشنويسان تاکيد کرد: پوسيدگي دندان در همه افراد مخصوصا کودکان قابل پيشگيري است و مراقبت روزانه از دندان کودکان بايستي از زمان رويش اولين دندان در دهان کودک آغاز شود. کودک ۶ ماهه قادر به تميز کردن دندانهاي خود نيست اين وظيفه بر عهده والدين است که هر روز دندان هاي کودک خود را تا سن ۳ سالگي حداقل دو بار در روز تميز کنند.

مدير گروه سلامت دهان و دندانپزشکي اجتماعي گفت: در بدو رويش دندان ها مي توان با استفاده از يک گاز تميز مرطوب دندان‌هاي کودک را پس از شير خوردن تميز کرد تا شير باقيمانده روي سطوح دنداني باعث پوسيدگي دندان نشود.  از سن يک سالگي مي توان دندان کودکان را با مسواک انگشتي و بدون خمير دندان تميز کرد.


وي افزود: از سن دو سالگي مي توان با مسواک نرم وخمير دندان کودکان، دندانها را شب، قبل از خواب و  صبح، بعد از صبحانه مسواک کرد.

 

اصلاح شيوه مسواک زدن کودکان

دکتر خوشنويسان گفت: بهتر است از سن ۳ سالگي پدر و مادر و بچه ها همه با هم با يک حالت تفريحي مسواک بزنند، تا بزرگترها مسواک زدن بچه ها را کنترل واصلاح کنند و کودکان هم با ديدن نحوه مسواک زدن والدين، روش صحيح مسواک زدن را از آنها بياموزند.

 وي افزود: با اين روش ضمن اطمينان از مسواک زدن صحيح کودک ، اين عادت بسيار مفيد در سبک زندگي سالم کودک قرار گرفته ونهادينه مي شود.با استفاده از اين روش،معمولا کودکان از سن ۶ سالگي کاملا قادر خواهند بود که به تنهايي مسواک زدن با روش صحيح انجام دهند وهميشه از داشتن دندانهاي زيبا وسالم لذت ببرند.

خوشنويسان دندان، ميکروب هاي پوسيدگي زا، وجود مواد قندي در دهان و زمان را چهار عامل اصلي پوسيدگي دهان دانست و افزود: سه عامل اول، بلافاصله موجب بروز پوسيدگي نمي شود، بلکه نياز به زمان است تا ميکروب هاي پوسيدگي زا  مواد قندي را مصرف کنند.

وي خاطرنشان کرد: استمرار توليد اين اسيد در شيارها و سطوح بين دنداني باعث حل شدن ميناي سطحي دندان شده و در صورت عدم مراقبت هاي لازم پس از تحليل مينا، پوسيدگي به عاج دندان که زير لايه مينا قرار دارد رسيده و چون سختي عاج کمتر از مينا است با سرعت بيشتري تخريب ادامه پيدا مي کند.

عضو هيات علمي دانشگاه تاکيد کرد: با هر بار مصرف مواد قندي اين فعل وانفعالات در دهان و در سطوح دنداني اتفاق مي افتد، بنابراين افرادي که به دفعات از ميان وعده هاي شيرين استفاده مي کنند در معرض خطر بيشتري قرار دارند. والدين سعي کنند دفعات مصرف کربوهيدرات ها، انواع مواد قندي وشيريني ها را در کودکان محدود کنند.

وي با اشاره به اينکه استفاده بيشتر از ميوه هاي تازه، سبزيجات و غذاهاي مناسب نقش بسيار مهمي در سلامت عمومي وسلامت دهان و رشد کودک دارند ادامه داد: براساس توصيه هاي سازمان بهداشت جهاني در زماني که به دليل محدوديت منابع نتوان خدماتي را براي کل جامعه انجام داد؛ ضروي است با انتخاب گروههاي هدف، مقرون به صرفه ترين مداخلات لازم را براي اين گروه ارايه داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره